onsdag 8 september 2010

Hur fungerar egentligen försäkringskassan??

Fick för någon dag sedan brevet från försäkringskassan, dom godkänner bara mina 14 första dagar som sjukskriven men inte resten. Såhär började det:

Har jobbat som arbetsterapeut i Lund sedan förra sommaren. Flyttade upp hit och var vikarie både som arbetsterapeut och vikarie som barnskötare vilket min tanke var att fortsätta så länge det gick. Hann vara arbetslös i sex dagar. Någon gång kring maj-juni började jag få otroligt ont och fick konstaterat foglossning. Min läkare sjukskrev mig på halvtid, efter det fortsatte jag jobba 50 %.

Fick sedan mer och mer ont, ett tag kunde jag knappt gå utan att det smärtade riktigt ordentligt. Fick ny tid hos en annan läkare som sjukskrev mig på heltid. Efter det berättade jag för mina arbetsplatser hur det var och slutade därmed jobba. Trodde inte mina sjukskrivningar skulle vara något problem, men nu vet jag mycket bättre.

De godkände endast mina 14 första dagar. De godkände inte resten och då var jag i vecka 37. Försäkringskassan ansåg att eftersom jag endast var vikarie (inte hade någon tjänst, arbetade trots det heltid) så stod jag som arbetslös efter 14 dagar. Då tyckte dom att jag skulle in till arbetsförmedlingen och söka nytt jobb. Och då var jag gravid i vecka 37, vem skulle ens vilja anställa en då?

För att bli sjukskriven 100 % ska man enligt försäkringkassan hoppa på kryckor eller åka rullstol. Men frågan är, hur långt ska man pressa sig själv? Om jag hade fortsatt mitt arbete hade jag kanske tillslut behöva göra det, och vill dom pressa en gravid kvinna så långt?

När jag var på vårdcentralen för någon dag sedan träffade jag min läkare som försökt hjälpa mig och intygat hur jag var påverkad under graviditen. Hon bara suckade och klagade över hur de resonerat och gav mig rådet om de sker igen helt enkelt ta ut föräldrapenning. För man kan helt enkelt inte lita på att bli sjukskriven.

Har läst på flera ställen på internet om liknande situationer och kvinnor som överklagat. Så starkt att orka. Jag orkar faktiskt inte, har varit nog mycket samtal med dom. Nu fick jag ur mig det iallafall.

Sedan ser att jag har några läsare men inte en enda kommentar....:)

Imorrn far jag Per och vår underbara dotter på semester, så härligt!

3 kommentarer:

Cissi sa...

Jooo, en enda hade du ju, från mig ;) I ett tidigare inlägg hehe.

Evelina sa...

ja dig kan man lite på cissi:)

Nadia sa...

Men herregud.. Tyvärr är jag inte förvånad. :(